A futómű beállítás mennyibe kerül?

A futómű beállítás ár érték aránya

Akinek pár éve van már autója és rendszeresen használja is, vélhetően észrevette már, hogy a futómű beállítás ár igen jelentős végösszeget tud produkálni. Ha saját bőrünkön nem is tapasztaltuk – még – gyakorlott kocsitulajdonosoktól biztosan hallottunk már történeteket, hogy szinte keresztet vetnek, ha elhangzik a futómű hiba kifejezés. Ez persze nem minden esetben ilyen tragikus, de tény, ami tény, gyakran igen borsos a végösszeg, ha az 9sszköltségbe a futómű beállítás ár is hozzáteszi a magáét. Az ennél kétségbe ejtőbb igazság viszont az, hogy mintha a hiba ilyenkor lepraként terjedne, pár hónapon belül másik alkatrész, majd harmadik mondja be az unalmast, az ember meg csak kapkodja a fejét, hogy a havi fenntartási költség tízezrekkel ugrott meg. Nem a legjobb üzlet, az biztos. Akármennyire is óvakodjunk tőle, nem sokat tehetünk az ellen, hogy javítani kelljen ilyen olyan futómű hibákat a kocsin.

Miért mumus a futómű beállítás ár?

Két fő oka van annak, hogy a futómű hiba majdhogynem a kocsik vírusos fertőzése. Egyik kétségtelenül az ár. A futómű beállítás ár általában magas. Az általános átvizsgálás még csak párezer forint, de amint valamit állítani vagy cserélni kell, máris alulról súroljuk a tízezreket. Egy lengéscsillapító csere önmagában nyolc-tízezer forint és akkor még nem kellett utána minden újra beállítani és nem előzte meg az autó állapotfelmérése.

Hogy tevődik hát össze a futómű beállítás ár? Először is általában nem azzal megyünk a szervízbe, hogy a jobb kerékcsapágyat kéne cserélni. Azzal megyünk, hogy nehéz a kormányzás, furcsán kopik a gumi. A szerviz ilyenkor nem igazán tehet mást, mint nekiáll utánanézni az általános futómű állapotnak, hátha megtalálják a problémát, ez kapásból egy kivizsgálás. Ha digitális, korszerű műszerekkel dolgoznak, drágább lesz. Ha azonosították a hibát, feltehetőleg cserélni kell majd egy elemet. Ha csak egyet is, amennyiben ez az alkatrész befolyással van az úttartásra – és ez bizony elég gyakori – újra be kell állítani mindent a gyári értékekre. Ez megint egy felár, és akkor már három tényezős a számla.

A másik, ami miatt a futómű beállítás ár egy örök félsz, hogy nem lehet halogatni. A kormányzási hibák olyan súlyos gondok, amik mellett tilos és kifejezetten balesetveszélyes a vezetés. Minden autós rémálma, hogy egy egyszerű szervo kormány hibával besuhannak a szervízbe, aztán ott olyan összegeket mondanak, amiket azonnal kell kifizetni, ha a hónap további részében is kocsival szeretnének dolgozni járni. Ha valaki rendszeresen jár szervízbe és jobban odafigyel az autóra, valószínűleg idejében észleli a gondot és így nyer pár hónapot, de ennél többet semmiképpen.

A futómű beállítás ár és gyakoriság

Fent említettem már, hogy a futómű beállítás ár több tényezőből tevődik össze, amelyek akár egyenként is igen magasak, de összességében már biztosan tízezer forint fölött lesznek. Ehhez azonban hozzájárul az is, amit sokan „dominó elvnek” neveznek. Adva van ugyebár egy gyártósorról legördült kocsi. Minden alkatrésze vadonatúj, friss, ropogós. Mivel ezek rendszert alkotnak, ilyenkor a köztük lévő kapcsolat is kiegyensúlyozott, semmi se feszül jobban az átlagosnál. Szépen közösen zötykölődnek, amortizálódnak, míg nem az egyik megadja magát és új kerül a helyére.

Az új alkatrész nem sokkal feszesebb, mint a régiek, és egy rendszerbe kapcsolva a környező elemeket is nagyobb feszültség alá helyezi, mint a közelmúlt éveiben bármikor. Ez viharosan fogja felgyorsítani az eddig egyébként szép kis komótos amortizációt. Ezért van az, hogy gyakran amint egy futómű elemet kicseréltettünk, rögtön jön is a következő, ami helyett újat tetethetünk be és így a futómű beállítás ár ki tudja, milyen végösszeggel zárul.

Ennek persze elejét nem vehetjük teljesen, de azért erre is van trükk. Egyrészt felejtsük el a sufnituningot otthon. AZ ilyen olyan apró okoskodásokkal csak pár hónapot ha nyerünk, de rosszabb esetben épp, hogy felgyorsítjuk az akkor még kiválóan működő elemek amortizációját. Érthető, hogy a futómű beállítás ár sokakat elrettent a szervíztől, de manapság már nem úgy gyártják a kocsikat, mint anno egy Zsigulit, hogy szétszedhető és összerakható házilag, mint valami lego.

Ennél valamivel hatékonyabb, ha eleve úgy kérjük a szerviz állapotfelmérését, hogy minden elemet vizsgáljanak meg és mérjék fel, mennyi ideje van egyes alkatrészeknek hátra. Ezek persze nem egzakt megállapítások, de egy gyakorlott műhely bír annyi tapasztalattal, hogy jósolhasson. Azt mi is tudjuk, hogy a közeljövőben további alkatrészcsere elkerülhetetlen, akkor inkább menjünk elébe. Ne tűzoltásból cseréltessük amit muszáj, hanem cseréltessük azt is, ami „csak” pár hónap múlva adná be a kulcsot. A futómű beállítás ár így legalább pár vizsgálattól mentesül.

A futómű beállítás ár autótípusonként

Vannak luxuskocsik és velük természetesen luxusalkatrészek is. A futómű beállítás ár természetesen függ attól is, mennyire kerül többe maga az alkatrész. Nagyon magasan pozicionált márkáknál az is előfordulhat, hogy nincs olyan kiterjedt szervízrendszer hazánkban és külön kell berendelni az elemeket. Alkalmasint ez szintén jelenthet plusz költséget.

Azonban a futómű beállítás ár mértéke inkább abban mérhető, hogy márka szervízbe vittük az autót vagy sem. Egy kis műhely egy átlagos autóval megteheti, hogy használt alkatrészt szerel vissza. Egy luxuskocsi márkaszervíze ezt értelemszerűen nem fogja támogatni.

A megosztásokat megköszönjükShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin